Hírek : Vajon ki lesz a nyerő 2007-ben? |
Vajon ki lesz a nyerő 2007-ben?
Dani 2006.11.27. 13:00
A téli tesztek már a jövő héten megkezdődnek, ám egyelőre még nem lehet tudni, ki milyen újítással rukkol elő a jövő évre. A csapatok már gőzerővel készülnek a színfalak mögött, de vajon ki lesz a nyerő 2007-ben?
A legerőteljesebben a Honda készült a következő évi változásokra. A japánok mindenképpen el akarták kerülni, hogy a motorok terén a nyár folyamán kicsúcsosodó hátrányukat átvigyék magukkal a 2007-es idényre. Már a monzai futam előtt elkészült a következő évi specifikációjú V8-as erőforrás, amelyet a tesztpilóta, Anthony Davidson próbálgatott. Végül aztán Kínában véglegesen bekerültek az RA106-os kasztnikba az új motorok. Ennek az agresszív fejlesztési stratégiának az állt a hátterében, hogy a jövő évtől az FIA gátat szeretne vetni az évközbeni motorfejlesztésnek. Ennek egyrészt a költségek befagyasztása, másrészt a sebesség megregulázása lenne a célja. A másik fontos technikai változás, hogy a Michelin kivonulásával megszűnik a gumigyártók közötti rivalizálás.
A Hondával ellentétben a Renault nem vállalta a vadonatúj motor esetleges bevezetésével járó rizikót és Brazíliában Alonso autójában még a régi erőforrás dohogott. Ennek ellenére Viry-Chatillon-ban is elkészült a 2007-es aggregát. A Renault-nál nem is a technikára kell annyira odafigyelni, hanem Fernando Alonso távozására. A kétszeres világbajnok helyére érkező Heikki Kovalainenről mindenki tudja hogy gyors, ám az korántsem biztos, hogy helyettesíteni tudja majd a spanyol matadort. Egy biztos: Giancarlo Fisichella kiváló pilóta, de úgy tűnik nincs meg benne az a plusz, hogy világbajnok legyen a francia alakulattal. Erre utalt a héten az egykori bajnok, Nelson Piquet is, aki szerint, ha az olasz pilóta elbukik az újonc finnel szemben, akkor nem kizárt, hogy jelenleg tesztpilótaként szerződtetett fia, Nelsinho már a jövő évben átveheti Giancarlo évközben megüresedő helyét a franciáknál.
A Ferrarinál szintén nem a technikai, sokkal inkább az emberi tényezővel vannak problémák. A Michael Schumacher köré épült csapat, a hétszeres világbajnok távozásával megingott. Sokak szerint Kimi Raikkönennek időbe fog telni, hogy megbarátkozzon Schumi örökségével, ráadásul Felipe Massa is ott van, akinek már nem kell a második számú pilóta zubbonyába bújnia. Maranellóban talán még ennél is nagyobb fejtörést okoz Ross Brawn távozása. Az utóbbi évek legsikeresebb technikai igazgatóját sokkal nehezebb lesz pótolni, mintsem az elsőre látszik.
A McLarennél viszont nagyon reménykednek. Az idei évet győzelem nélkül zárták, ami 1996 óta nem fordult elő velük. A háttérben keményen készültek Alonso érkezésére. Kimi hiába volt gyors pilóta, a McLarent nem tudta csúcsra vinni. Persze nem is volt könnyű dolga, az angol gárdánál teljesített futamai több mint egy harmadát technikai probléma miatt adta fel. Ron Dennis legnagyobb feladata talán éppen ez lesz: olyan autót kell Alonso alá adnia, amelyik végigbírja a versenytávot, és ehhez már egyáltalán nem lesz segítségére az év elején a Red Bullhoz távozó sztártervező, Adrian Newey. Sokak szerint egyébként éppen az aerodinamikai guru távozása miatt esett vissza a McLaen teljesítménye az idei évben. A spanyol pilóta ugyanis már bizonyított, ha nem tud harmadszor nyerni, az valószínűleg a McLaren fiaskója lesz, nem Alonsóé. A másik pilótára, Lewis Hamiltonra nem nehezedik ekkora nyomás. Neki csak az a dolga, hogy szokja a Forma-1 légkörét, és ha tud, nyerjen. A Mercedesnél elment Markus Duesmann, aki a motorokért volt felelős Stuttgartban, hogy Norbert Haugnak sikerül-e megfelelően pótolnia a szakembert, nagy kérdés.
A BMW Sauber versenyistálló az idei évet fantasztikusan fejezte be, a kezdeti nehézségek után egyre jobb teljesítményt nyújtott a Heidfeld Kubica páros. A lengyel tehetséggel kiegészült alakulat a 2007-es idényben meglepetésekre lehet képes. Talán a győzelem még nem jöhet szóba, ám a dobogós helyezések mindenképpen kilátásban vannak a bajorok számára. A BMW kiválásával a Williams istálló története eddigi legsötétebb évét zárta 2006-ban, ám az új szponzorokkal - beleértve az AT&T-t - illetve a Toyota erőforrásokkal mindenképpen előrelépésre számítanak. Azonban ahhoz, hogy elkerüljék a totális bukást, minden erejükkel azon kell lenniük, hogy új autójuk megbízhatóságát maximalizálják, valamint kordában tartsák a szezonközi fejlesztéseket. Ha csak azt nézzük, milyen komoly múlttal és tapasztalattal rendelkezik a Williams, a fordítás nem tűnik lehetetlennek, bár kétségkívül kemény holtszezon elé néz a csapat.
 |
A Toyota jövő évi teljesítményét talán a legnehezebb megjósolni. A kölni bázisú gárda, ahogy azt a korábbi években is tette, most is a technikai részlegének átalakításán töri a fejét, mely a 2007-es idényben is komoly nehézségek elé állíthatja őket, így nagy valószínűséggel közel azonos évük lesz jövőre, mint idén volt. Annak ellenére, hogy sokak szerint a Toyota rendelkezik a csapatok közül a legnagyobb költségvetéssel, a győzelemre vélhetően tovább kell majd várniuk.
A 2007-es szezon kakukktojása mindképpen a Red Bull istálló lesz. Dietrich Mateschitz kompániájánál pénzben eddig sem volt hiány, viszont most már elismert szakemberekből is van bőven, mást ne említsünk, mint Adrian Newey-t, aki két csapatot is a világbajnoki címhez juttatott. Az angol szakember vezetésével nyár óta gőzerővel dolgoznak Milton Keynes-ben az új autón, amelyet már Renault motor fog hajtani. Az új gép sikerében a Coulthard-Webber páros bizakodik, talán nem alaptalanul.
A másik nagy kérdés, hogy a "testvércsapatok" hogyan tudják megoldani a kasztni és más alkatrészek csere-beréjét. Nyilvánvaló ugyanis, hogy a Toro Rosso a Red Bull, a Super Aguri pedig a Honda levetett dolgaival fog körözni, feltéve ha érvényre tudják juttatni akaratukat, és a riválisok nem tudják megakadályozni ezen lépésüket. A Toro Rosso a jövő évben Cosworth-ról Ferrari motorra vált, mely jócskán megnöveli esélyeit, nem is beszélve arról, hogy az idei évben használt lefojtott V10-es helyett jövőre már egy valódi V8-as dohog majd a versenygépeiben.
Az idei év legjobban fejlődő csapata kétségkívül a Super Aguri volt, amely úgy vágott neki a szezonnak, hogy előtte mindössze két komolyabb tesztprogramon vett részt. A japán bázisú csapat nyilvánvalóan mindent megtesz majd annak érdekében, hogy a Hondától technológiát szerezzen, és ennek segítségével javítson idei teljesítményén a jövőben. A legfrissebb értesülések szerint a Honda szakemberekkel is erősítené a kiscsapatot, mely a jövő évben komoly erőre kaphat a Szato Davidson párossal.
A tulajdonosváltás úgy tűnik, simán ment a Spyker-MF1 versenyistállónál, ahol azonnal meg is kezdték a munkát a jövő évre. A holland tulajdonba került gárda vezetősége a héten azt is megerősítette, kihagyja az idei teszteket, hogy szakembereik minden erejükkel a jövő évi autó fejlesztésére koncentrálhassanak. A 2007-es idényben Ferrari motorokkal futó vadonatúj versenygép kialakításában már a Toyota egykori kiválósága, Mike Gascoyne is kiveszi a részét, aki a jövő évben a csapat technikai igazgatójaként fog tevékenykedni. Ha az új autó megbízhatósága megfelelő lesz, akkor minden bizonnyal az egykoron Jordanből Midlanddé keresztelt versenyistálló utódja, komoly meglepetést okozhat a következő idényben
|