Hírek : Változnak a biztonsági autós szabályok |
Változnak a biztonsági autós szabályok
Dani 2006.10.19. 13:22
A Nemzetközi Automobil Szövetség jóváhagyta a biztonsági autóra vonatkozó szabálymódosítási javaslatokat, miután több élcsapat is jelezte, nincsen megelégedve a jelenlegi regulákkal, különösen a lekörözöttek bekavarása miatt.
Ahogy arról júniusban már beszámoltunk, a Forma-1-es versenyzők az Amerikai Nagydíjat követően összeültek a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) illetékeseivel, hogy megtárgyalják, miként lehetne kiküszöbölni azt, hogy a biztonsági autós periódusok után ne ékelődjenek be a lekörözöttek a pozíciókért harcolók közé.
Korábban több javaslat is érkezett ezzel kapcsolatban, melyek közül talán a legnépszerűbb az volt, hogy a Forma-1 átvehetné az amerikai Champ Car és az Indy Racing League-ben (IRL) is jól bevált rendszert, melynek értelmében, ha a biztonsági autót a verseny végső szakaszában küldik pályára, akkor a lekörözendő versenyzőknek kötelességük elengedniük a mögöttük lévőket. Ezzel ugyanis biztosítani lehet, hogy versenysorrendben rajtolhasson el újra a mezőny, és a futam vége még izgalmasabb legyen.
Ha a biztonsági autót nem a futam végén küldik pályára, akkor az autók két sorban sorakoznak fel egymás mögött, versenypozíciójuktól függően (egyik oldalon a vezető, míg a második oldalon a lekörözött versenyzők), mellyel szintén könnyebb a pozíciókért harcolniuk az élen állóknak.
Ezzel a rendszerrel olyan esetek lennének elkerülhetőek, mint amit a Kanadai Nagydíjon is láthattunk, mikor Kimi Raikkönen azért nem tudott harcba szállni az élen álló Fernando Alonsóval, mert a biztonságai autó mögött lekörözendő versenyzők kerültek közéjük, akik akadályozták a továbbhaladásban.
Bár a júniusi megbeszélések óta nem jött szóba a téma, a háttérben lázasan folytak a tárgyalások. A biztonsági autóra vonatkozó szabálymódosítások a FIA Motorsport Világtanács szerdai ülésén is napirendre kerültek, ahol a szövetség végül úgy döntött, egy teljesen új rendszert vezet be a 2007-es idénytől.
"Mikor a biztonsági autót pályára küldik, senki nem hajthat ki a boxba addig, míg mindenki fel nem sorakozik a vezető autó mögé. Ez visszariasztja majd a csapatokat attól, hogy megragadva a kínálkozó alkalmat, gyorsan kihívják versenyzőiket egy tankolásra" - állt a FIA szerdai közleményében.
"Mielőtt a biztonsági autó elengedné a mezőnyt, minden lekörözött versenyzőnek meg kell előznie az aktuális körben lévőket, illetve a biztonsági autót, hogy míg a pozícióban lévő pilóták a Safety Car mögött lassan köröznek, addig befogják őket, és felsorakozhassanak mögéjük, megtartva egymáshoz viszonyított pozícióikat, még mielőtt ismét elrajtol a mezőny."
|