Hírek : Előzetes: Japán Nagydíj |
Előzetes: Japán Nagydíj
Dani 2006.10.05. 13:19
A száguldó cirkusz Kína után Japánba látogat, ahol a tavalyi év legparádésabb versenye került megrendezésre. A hétvégi verseny óriási izgalmakat tartogat, a küzdelem minden eddiginél kiélezettebb. Szuzukában akár már a bajnoki cím sorsa is eldőlhet.
Szuzuka köztudottan a versenynaptár egyik legtechnikásabb pályája, ahol azok a versenyzők kerülhetnek előnybe, akik képesek egy relatíve rossz egyensúllyal rendelkező autóval kimagasló teljesítményt nyújtani. A csapatoknak komoly fejtörést okozhat az autó megfelelő beállításának megtalálása, hiszen a gyors egyenesek és lassú kanyarok között meg kell találniuk a megfelelő kompromisszumot, miközben ez komoly kihatással van az abroncsok kopására és teljesítményére.
Az aerodinamikai beállítások is kulcsszerepet kapnak Japánban, hiszen a lassú kanyarokban és sikánokban elengedhetetlen a megfelelő leszorító erő, ám a csapatoknak szem előtt kell tartaniuk, hogy ez az egyenesekben túlságosan sebezhetővé teszi a versenyzőket a légellenállás megnövekedése miatt. Azok a csapatok, melyek erős motorral rendelkeznek, valamelyest könnyebben vehetik az akadályokat, mert a lóerőkkel is generálhatnak némi leszorító erőt a lassú sikánokban.
 |
Visszapillantó - Japán Nagydíj (2005)
A tavalyi évben megrendezett Japán Nagydíj időmérő edzését szinte teljes egészében elmosta az eső. A hatalmas kavarodásban Ralf Schumacher szerezte meg a pole pozíciót, aki éppen akkor teljesítette gyorskörét, mikor kezdett felszáradni a pálya. Mögötte a Honda britje, Jenson Button végzett, akit Giancarlo Fisichella követett a harmadik helyen. Michael Schumacher a tizennegyedik helyre került, akit Raikkönen követett a tizenötödik pozícióban.
Már a rajt is érdekességeket hozott. Ahogy a mezőny felsorakozott a rajtrácsra, mindenki tekintette az első sorban helyet foglaló Jenson Button BAR-Hondájára meredt, melyből misztikus füst csapott ki - ami később nem okozott gondot a verseny folyamán. Ralf Schumachernek sikerült megtartania vezető helyét és az első pozícióban vette be az első kanyart Giancarlo Fisichella előtt, míg Button egy helyet vesztett. David Coulthard fantasztikus rajtot produkált, és a negyedik helyre jött fel, miközben Takuma Szato és Rubens Barrichello az első kanyart követően kicsúsztak a pályáról.
A mezőny hátsó szekciójában Alonso szépen kapta el a rajtot, és a 10. helyre ugrott fel, míg a McLaren versenyzői is igencsak előre merészkedtek, ám az első kör utolsó kanyarjában a wokingiak számára egyfajta tragédia történt, mikor Juan Pablo Montoyát Jacques Villeneuve leszorította a pályáról, és a gumifalba csapódott. A McLaren bal oldala teljesen rommá törött, így a biztonsági autót a pályára kellett küldeni, hogy a roncsokat el tudják takarítani.
A nyolcadik körben visszatért a boxba a biztonsági autó, és a mezőny ismét elkezdhette a száguldozást. Ralf tartotta vezető helyét Fisichella előtt, akit Button, Coulthard és Webber követett. Michael Schumacher sikeresen megelőzte Klien, ezzel felugrott a hatodik helyre, míg Alonso a nyolcadik volt. A spanyol pilóta egy körrel később a sikánt levágva Christian elé került, majd a célegyenesben maga elé engedte az osztrákot, akit az első kanyarban újból - immáron szabályosan - megelőzött.
Ralf Schumacher már a 13. körben üzemanyagot vételezett - ami igencsak korainak volt mondható, különösen úgy, hogy a biztonsági autó elég sokáig kint volt a pályán, amikor rengeteg üzemanyagot lehetet spórolni. A német versenyző a kilencedik helyen csatlakozott a mezőnyhöz, így Fisichella megörökölte az első helyet.
Az ötödik pozícióért eközben hatalmas csata folyt Michael Schumacher és Alonso között. A spanyol pilóta sokáig nem tudott átlépni az egykori világbajnokon, ám a 130R kanyarban olyan közel tudott kerülni a Ferrari versenyzőjéhez, hogy az előzést be tudta fejezni. A Renault titánja azonban nem nyert sokat ezzel a manőverével, mert egy körrel később kiállt a boxba tankolni.
Michael Schumacher és Kimi Raikkönen egyszerre hajtottak ki üzemanyagért a 26 körben, és az ötödik, illetve a hatodik helyen csatlakoztak a mezőny többi tagjához, Coulthard és Alonso előtt. Fisichella megtartotta vezető pozícióját a második boxkiállása után is. Raikkönennek még két körébe tellett, hogy a megtankolt autóval átlépjen Schumacheren, majd megkezdhette az elszakadást, mely könnyen ment neki.
Raikkönen igen későn hajtott ki a boxba másodszorra, így lehetősége nyílt arra, hogy körönként közel másfél másodpercet hozzon a többieken. A finn pilóta nyolc körrel a futam vége előtt szánta el magát a tankolásra, mely nem egészen 4 másodpercét vette igénybe, így 5.5 másodperces hátrányban, a második helyen találta magát. Miközben Raikkönen hajtóvadászatot indított Fisichella ellen, Alonso felugrott a harmadik helyre, miután sikeresen megelőzte először Jenson Buttont, majd Mark Webbert.
Raikkönen három körrel a verseny vége előtt már Giancarlo nyakán loholt, és mindent megtett annak érdekében, hogy megelőzze az olaszt. Ez az utolsó kör első kanyarjában sikerült is neki, mikor a finn olyan közel került a célegyenesben a Renault versenyzőjéhez, hogy bármennyire is védte pozícióját, nem tudta tartani a külső ívről támadó McLaren pilótát.
Ezzel a manőverrel Raikkönen karrierje kilencedik futamgyőzelmét aratta.
Japán Nagydíj - Verseny:
01. - Raikkonen - McLaren-Mercedes (M) 1h29:02.212 02. - Fisichella - Renault (M) + 1.633 03. - Alonso - Renault (M) + 17.456 04. - Webber - Williams-BMW (M) + 22.274 05. - Button - BAR-Honda (M) + 29.507 06. - Coulthard - Red Bull-Cosworth(M) + 31.601 07. - M.Schumacher - Ferrari (B) + 33.879 08. - R.Schumacher - Toyota (M) + 49.548
Leggyorsabb kör: Raikkonen, 1:31.540
 |
Időjárás
A tavalyi évhez hasonlóan idén is kulcsszerepet kap majd az időjárás a Japán Nagydíjon. A meteorológusok előrejelzései szerint pénteken és szombaton is jó esélye van az esőnek, míg vasárnapra a jóslatok szerint felszakadozhat a felhőzet, így az esős időmérőt egy száraz verseny követheti, mely jócskán megkavarhatja az esélyeket, ahogy azt Kínában is láthattuk. Ha viszont az eső késik, akkor a versenyen szakadhat le az ég, mely szintén kalamajkát okozhat.
Abroncsok
A vizes pályán kétségkívül a Michelin lesz előnyben, ám ahogy száraz majd az ideális ív, úgy lesz egyre jobb a Bridgestone. A japán beszállító a Kínai Nagydíjat követően átgondolta stratégiáját, míg riválisuk is új fejlesztésű gumikkal készül a hétvégi megmérettetésre. A durva aszfalt, és a nagy gumikopás miatt a beszállítók nagy valószínűséggel mellőzni fogják a lágyabb keverékeiket, ám nyilvánvalóan lesznek olyan csapatok is, melyek kockáztatnak egy merészebb gumiválasztással.
Stratégia
Az egy kiállásos stratégia több szempontból is hátrányos lehet: túlságosan nehézzé válik a jól megtankolt autó irányítása a lassú kanyarokban, megnövekszik a gumikopás mértéke, illetve sebezhetővé válik a versenyző a célegyenesben. Így tehát a két-, illetve három kiállás lesz a favorit, ám utóbbit alkalmazó versenyzőnek agresszíven kell támadnia, hogy előzésekkel kihasználhassa a stratégiája adta előnyöket. Azonban nagy valószínűséggel a csapatok a két kiállás mellett fognak dönteni, melyet akár menet közben meg is változtathatnak, ha elered az eső.
Összegzés
Bár a Renault és a Ferrari szinte teljesen azonos szinten áll, mégis az olaszokat tartják az esélyesebbnek - jóllehet egy komolyabb esővel Schumacherék csúfos vereséget is szenvedhetne. A hétvége talán egyik legnagyobb kérdése az lesz, melyik gumiszállító készült fel jobban a japán megmérettetésre.
Schumacher és Alonso mellett a Ferrari, illetve a Renault második számú versenyzői is kulcsszerepet kaphatnak, no nem csak a konstruktőri, hanem az egyéni bajnokság végkimenetele miatt is, hiszen aki pontot tud elcsenni a másiktól, komoly előnybe kerülhet a szezon utolsó megmérettetése előtt. Azt sem szabad elfelejteni, hogy akár már a hétvégén eldőlhet a bajnoki cím sorsa, feltéve, ha Schumacher megszerzi a győzelmet, miközben Alonso egy pontot sem szerez.
Az élmenők mögött Raikkönen villanthat a McLarennel, míg a Honda versenyzői is minden eddiginél optimistábban várják csapatuk hazai versenyét, ahol már az új fejlesztésű V8-as motorral futhatnak A Toyota is mindent megtesz annak érdekében, hogy jól szerepeljen Japánban, miután a Kínai Nagydíjon csúfos vereséget szenvedett.
|